Oude foto's van het 100 jarige stationsgebouw en het stationsplein in Zandvoort

De spoorlijn Haarlem naar Zandvoort werd geopend op 3 juni 1881 en was gebouwd in opdracht van de HZSM (Haarlem- Zandvoort Spoorweg- Maatschappij. Het stationsgebouw werd gebouwd in 1908 en was een eenvoudig houten gebouw met houten perronoverkapping. Het stationsgebouw bestond uit 2 voormalige Nederlandse paviljoens van de wereldtentoonstelling in Brussel van 1880. Deze hadden tot 1883 in Leiden nog dienst gedaan als feestzaal. Gebouw doet denken aan het Amersfoorts stationsgebouw. Boven de ingang een opvallende gevel met halfrond venster. Op de rechterhoek een gedrongen torentje. Opvallend laag gehouden. Het spoorniveua is een verdieping lager dan het straat niveau.

Het huidige station werd geopend in 1909. Zandvoort Bad genaamd vanaf 01-06-1921. Vanaf 22-05-1955 Zandvoort aan zee en vanaf (mei) 2000 weer Zandvoort.
Station “Zandvoort Bad” is een rijksmonument en ontworpen door architect Margadant.
Het eerste station Zandvoort lag aan het einde van een scherpe boog naar het Noorden, en daarmee op een andere plaats dan het tweede, huidige station Zandvoort dat rechtuit (naar het Westen) wordt bereikt. Omdat het eerste station een eind van het centrum van Zandvoort vandaan lag, werd later nog een halte geopend: Zandvoort Dorp.

 Trein 172
trein 172 met nieuwe rijtuigen
Het station
Het eerste stationgebouw in Zandvoort
Het eerste station
Het eerste stationgebouw in Zandvoort
Het station
het station met de Passage (zie een model in het Zandvoorts Museum)
 Perron
het perron
trein 172 verlaat het station
 Perron
Aanleg van de spoorbaan door de Enet
 spoorwerkers
werkers aan het spoor
perron Zandvoort
perron Zandvoort
Aanleg spoorbaan Zandvoort naar Overveen
 Het oude station
Het oude station
Station van Zandvoort
Station van Zandvoort
perron Zandvoort
het nieuwe staionsgebouw in Zandvoort
 stationsplein
stationsplein
 de locomotief
ravage op station Zandvoort 7 jan. 1928 na weigeren remmen
station Zandvoort
Aanleg perron
Goederentrein ca. 1900
Goederentrein ca. 1900
 Stationsgebouw in 1932
Stationsgebouw in 1909 geopend
 de locomotief
stoom locomotief richting Zandvoort
stoomlocomotief
Stoomlocomotief rijdt achteruit naar het station
 Stationsplein ca 1935
Stationsplein ca. 1935
Stationsgebouw in 1935
Stationsgebouw in 1935
stationsplein
stationsplein
 stationsplein
Stationsgebouw
stationsplein
de VVV op het stationsplein
 stationsplein
Stationsplein
stationsplein
Het Stationsgebouw met VVV kantoortje
 stationsplein
Stationsplein
stationsplein
stationsplein
 stationsplein
Stationsgebouw
stationsplein
Stationsgebouw
 stationsplein
Stationsplein
het Perron van Zandvoort
het Perron van Zandvoort
het Perron van Zandvoort
het Perron van Zandvoort
de kap van het stationsgebouw
de kap van het stationsgebouw
 de kap van het stationsgebouw
de kap van het stationsgebouw
beeldconsole
een beeldconsole
 station Zandvoort
glas en loodramen
glas en loodramen in de westgevel
 beeldconsole
nog een beeldconsole
kap station
de kap met links de wandschilderingen
 de wandschilderingen
de wandschilderingen op houten panelen
klok stationsgebouw
klok in de stationstoren, vroeger een watertoren
 wapen van Zandvoort
glas en loodramen met het Wapen van Zandvoort
stationsgebouw
stationsgebouw
 het perron
het perron
de electrische trein
de electrische trein
 de electrische trein
de electrische trein
de electrische trein
de electrische trein op het perron van Zandvoort
 de electrische trein
de electrische trein op het perron van Zandvoort
trein 1909
trein 1609 op het perron van Zandvoort
 trein 1212
trein 1212 op weg naar Zandvoort
Groot Kijkduin stationsplein
Kinderhuis Groot Kijkduin stationsplein hoek dr. Smitstraat
 stationsplein
Hotel Garni Stationsplein eigenaar J.Mulder
Stationsplein Zandvoort
en eerder Hotel Restaurant H.G. Voet
Station van Zandvoort
Station van Zandvoort


De geschiedenis van Halte Zandvoort-dorp geschreven door Folkert Bloeme, KLIK HIER


Info over het copyright Klik hier